Fremstillingen af teglsten er en ældgammel opfindelse, som går mere end 5000 år tilbage. I Danmark har vi kendt til at bruge de brændte sten i snart 1000 år.
Det har altid været hårdt arbejde at transportere leret fra lergravene frem til teglværkerne. I starten var det heste, der trak de tunge vogne med ler, men i 1800-tallet begyndte man at lægge spor, hvor tipvogne med leret kunne køre, og det lettede i nogen grad arbejdet for hestene. I midten af 1800-tallet steg produktionen, og afstandene til lergravene blev større, og de første damplokomotiver blev taget i brug til at transportere leret.
I Vordingborgområdet var der i 18-1900-tallet flere teglværker.
Lige øst for Hulemosegården, ved Bakkebøllevejs udmunding i Kalvehavevej i Nyråd, lå omkring midten af 1800-tallet Hjortholms Teglværk.
Nyråd Teglværk blev grundlagt af tyskeren Bernhardt Kronshage i 1868. Værket lå på Munksgårdsvej og var i familiens eje i fire generationer frem til 1958.
Man kan læse om Nyråd Teglværk her – linket åbner på en ny fane
Kilde: Kulturarvskortlægning Nyråd
Vordingborg Teglværk, Strandgade 32-34:
Vordingborg Teglværk var ejet af garvermester P. Knudsen og murermester C. F. Petersen. Det blev senere købt af Sophus Petersen i kompagniskab med konsul og købmand Edvard Møller og købmand Abildgaard – for 52.150 kr. den 10. maj 1887. Teglværket lå på matr. nr. 163a, Vordingborg Bygrunde i Strandgade. Der medfulgte både heste og vogne samt en stor mængde tilført ler og omtrent en million brændte sten!
Teglværksejer Sophus Petersen solgte Vordingborg Teglværk til fhv. teglværksejer K. M. Laursen, Stenstrup ved Svendborg, for 44.000 kr. med overtagelse 14. juli 1901. I 1916 var det Ejner Løve, Østervej 13, som var ejer, med forretningskontor på sin bopæl under firmanavnet ‘Vordingborg Tørvefabrik ved Einar Løwe”.
Læs mere om Vordingborg teglværk.
Kilder: Skøde-panteprotokoller og arkivets eget materiale.